Czy SEO umiera?

Czy SEO umiera?

Fotolia_53277306_XS[1]Czytam takie nagłówki przeciętnie raz na miesiąc. SEO umiera, nadchodzi przyszłość, gdzie SEO już nie będzie potrzebne, Google udoskonali algorytmy od perfekcji, i tak dalej, i tak dalej. Gdybym dostawał piątaka za każdym razem gdy usłyszę lub przeczytam, że SEO umiera, już miałbym odłożone pieniądze na porządną wycieczkę.

SEO nie umarło. Co roku w branży SEO pojawiają się nowe doniesienia, które każą nam myśleć, że tym razem to już koniec. Pora spakować manatki i zająć się czymś bardziej pożytecznym. Mimo to żadna z wprowadzonych przez wyszukiwarki zmian nie doprowadziła do upadku SEO, co najwyżej jego rozwoju czy ewolucji.

To oczywiste, że na przełomie 25 lat które minęły od upowszechnienia się Internetu, narzędzia pozwalające pozycjonować strony internetowe się zmieniały. Szczególnie, ze Internet wciąż się dynamicznie rozwija i końca nie widać. Tylko w ostatnich latach przeszliśmy już przez rewolucję smartfonów, obecnie jesteśmy w fazie upowszechniania wyszukiwania głosowego, a na horyzoncie dużymi krokami zbliżają się produkty Internet of Things.

Nowe technologie mogą zmieniać sposób w jaki przeprowadzamy interakcje i eksplorujemy sieć, ale wyszukiwarki zawsze stanowią w tym duży czynnik, a tak długo jak one istnieją, pozycjonowanie w rankingach będzie istotne. Nawet teraz w erze machine learning, sztucznej inteligencji czy uczących się algorytmów.

SEO dla urządzeń będzie nadal istotne nawet z nadejściem Internet of Things

Internet of Things zbliża się wielkimi krokami. Nadchodzi era automatycznych samochodów, smartwatchy, nawet żarówki łączą się z internetem. Czy te wszystkie urządzenia łączące się z internetem nie będą już potrzebowały SEO? Wręcz przeciwnie. Nawet ważniejsze będzie odpowiednie SEO pozwalające się komunikować maszynom z innymi maszynami.

Podczas gdy człowiek może zeskanować stronę internetową by znaleźć optymalny wynik wyszukiwania, maszyny muszą mieć kontekstowe wskazówki odpowiadające zarówno intencjom użytkownika jak i twórcy contentu.

Do internetu jest podłączonych coraz więcej urządzeń. W 1992 roku przekroczono barierę miliona urządzeń podłączonych do sieci. Była to przełomowa bariera zwiastująca nadejście nowej technologii. Dla porównania, obecnie do sieci podpiętych jest prawie 23 mld urządzeń, przeciętnie ponad 3 na każdą osobę żyjącą na świecie, a do 2020 roku ta liczba ma osiągnąć 50 mld urządzeń.

Nie oznacza to, ze Internet of Things wyprze ludzi. Dalej to my będziemy szukać fraz w wyszukiwarkach. Tym razem jednak nie będziemy robić tego jedynie za pomocą komputera czy smartfona. Wyszukamy potrzebne nam informacje także za pomocą samochodu, zegarka, lodówki czy asystenta do sterowania inteligentnym domem.

SEO wciąż niezbędne

SEO nigdzie w tym zgiełku nie odejdzie. Stanie się niezbędne, gdyż konkurencyjność w Internecie nadal będzie rosła i tylko odpowiednie działania pozwolą wypozycjonować swoje usługi czy towary na szczyt wyników wyszukiwania. Prawdopodobnie zmieni się forma korzystania z wyszukiwarek, zamiast tradycyjnego wpisywania fraz kluczowych pytania będziemy częściej zadawać głosowo.

Zmniejszy się przez to liczba wyników wyszukiwania. Gdy wpisujesz frazę ręcznie, otrzymujesz 10 wyników tylko na pierwszej stronie Google. Przy wyszukiwaniu głosowym liczba ta zmniejsza się już do 2-4 wyników. Przez to już dziś warto się skupić na pozycjonowaniu słów kluczowych o naturalnym brzmieniu. Zastanów się w jaki sposób wyszukiwałbyś informacje zadając pytanie na głos. W ten sposób znajdziesz frazy nadające się do pozycjonowania.

Na koniec jeszcze garść statystyk dotyczących istotności SEO dla liczby organicznych odwiedzin:

  • 93% doświadczeń w sieci rozpoczyna się od otwarcia wyszukiwarki
  • 75% użytkowników nigdy nie przewija do drugiej strony wyników wyszukiwania
  • 70-80% użytkowników ignoruje płatne wyniki i skupia się jedynie na organicznych rezultatach.
/ blog / Tagi: , ,

Udostępnij wpis

O autorze

Komentarze

Komentarze wyłączone