Projektowanie stron internetowych

Profesjonalne strony internetowe

Różne technologie

Zdecydowana większość informacji przechowywanych na internetowych serwerach udostępniana jest użytkownikom za pośrednictwem przeglądarek internetowych za pośrednictwem protokołu http, czyli stron internetowych. System ten jest spuścizna z czasów, kiedy internet był jeszcze w powijakach i służył głównie przesyłaniu treści tekstowych. Podstawowa zaleta tego systemu to jego prostota i minimalna ilość danych przesyłana między komputerem internauty a serwerem, oraz niewielkie wymagania stawiane programowi prezentującemu te dane w zrozumiałej formie, czyli przeglądarce internetowej.

Współczesne strony internetowe korzystają jednak z wielu różnorodnych technologii prezentacji danych, takich jak Ajax czy Flash, natomiast przeglądarki są rozbudowanymi programami posiadającymi znacznie więcej możliwości, niż tylko wyświetlanie tekstu. Na przykład obsługę strumieniowej transmisji danych, dzięki czemu możemy słuchać audycji radiowych lub oglądać telewizję przez internet, korzystając ze specjalnie przygotowanych stron. Pozwalać na to musi oczywiście odpowiednio wydajne łącze internetowe.

1. Analiza celów

Każda strona internetowa musi służyć jakiemuś celowi, w przeciwnym razie tylko niepotrzebnie zaśmieca sieć. Tworzenie nowej strony zawsze trzeba rozpoczynać od analizy celów. Zanim rozpoczną się jakiekolwiek prace projektowe musi zostać określony cel, który strona ma realizować. Nie zawsze zleceniodawca ma sprecyzowane oczekiwania w tym względzie, dlatego chętnie służymy pomocą w definiowaniu problemu i określeniu konkretnych zamierzeń, które strona ma realizować.

2. Sposób realizacji

Kiedy już wiadomo, jakie zadania stawiane są witrynie, przychodzi pora na określenie sposobu ich realizacji. Z pozoru te same cele, jak na przykład sprzedaż biletów, trzeba realizować innymi technikami w przypadku biletów na dyskoteki i biletów do muzeum. Określamy zatem grupę docelową internautów potencjalnie zainteresowanych oferta prezentowana na stronie i dopiero wtedy rozpoczynamy prace nad samą witryną.

3. Odpowiednia szata graficzna

Należy określić jej funkcjonalność i stosownie do niej zaprojektować szatę graficzną, oraz strukturę kodu odpowiedzialnego za prezentację. Na tym etapie podejmowana jest decyzja o rodzaju technologii, jaka zostanie zastosowana do prezentacji treści. Jest to przede wszystkim uzależnione od założonej funkcjonalności witryny oraz rodzaju prezentowanych przez nią danych. Zawsze należy kierować się optymalizacją rozwiązania ze względu na poprawne wyświetlanie w jak największej liczbie przeglądarek.

Pamiętamy o tym, że znaczna odsetek internautów nie aktualizuje swoich przeglądarek częściej niż raz na dwa lata, a w tym czasie oprogramowanie znacznie się zmienia. Wybrana technologia wykonania determinuje sposób tworzenia kodu odpowiedzialnego za wyświetlanie treści, a równolegle tworzona jest sama zawartość, najbardziej interesująca użytkowników.

4. Publikacja na odpowiedniej domenie

Struktura kodu witryny oraz znajdujące się na niej teksty, nie tylko te widoczne podlegają regułom SEO, czyli optymalizacji pod kątem internetowych wyszukiwarek, co ma podstawowe znaczenie dla pozycjonowania strony. Ostatnim etapem jest publikacja witryny w dobrze dobranej domenie i aktywne oczekiwanie na efekty, czyli promocja i pozycjonowanie.